NYHETER 2018-06-26

Larmtjänst dygnet runt

De servar alla tre sjukhus i länet, året om, varje dag, dygnet runt. Larmtjänsten på Norrlands universitetssjukhus tar emot samtal, både från vårdpersonal och från SOS-alarm, och vidarebefordrar direkt till den akuta sjukvården. ­– Ringer det interna larmnumret har det högsta prioritet, säger avdelningschef Donna Tegman. Det kan vara ett akut hjärtstopp eller ett akut kejsarsnitt och vi svarar direkt.

Jörgen Boman
Jörgen Boman vet att han gör skillnad i jobbet som sjukhustelefonist. Foto: Jan Alfredsson

Det lilla rummet mitt i sjukhuset är ett nav för akut telefonkommunikation från länets tre sjukhus och här finns plats för tre telefonister. Under dagtid är bemanningen två personer och nattetid är det oftast endast en.

Utbildad i stresstålighet

Larmtjänsten på Nus är en del av regionens sjukhustelefoni där 14 medarbetare är placerade i Umeå, fyra i Skellefteå och tre i Lycksele. Men det är endast telefonisterna i Umeå som bemannar larmtjänsten.

– En auktoriserad sjukhustelefonist är utbildad för att vara mycket stresstålig, kunna hantera mycket som händer samtidigt och måste känna till vad till exempel ett HLR-larm är och vad som behöver göras. Vi har mycket tydliga checklistor som vi följer, säger Donna Tegman.

– Vid större olyckor larmar vi även ut till stabsläge, förstärkningsläge och katastrofläge.

Gör skillnad

En av sjukhustelefonisterna som bemannar larmtjänsten är Jörgen Boman. Han har arbetat som telefonist i tre och ett halvt år och blir numera sällan stressad när det ringer, vilket dels beror på yrkesvana och dels på checklistorna.

– Vi har starka rutiner och jag är trygg. Om jag ändå skulle tappa bort mig så står det steg för steg vad jag ska göra, det finns både en plan B och plan C, säger han.

Uppskattat jobb

Och Jörgen Boman vet att han gör skillnad i jobbet som sjukhustelefonist.

– Vi är uppskattade, det känner vi, säger han. Och vi gör nytta varje dag.

Tillbaka till nyhetslistan