Matvanor och tandhälsa

Barn och unga behöver äta bra mat regelbundet för ett långt och friskt liv. Det är huvudbudskapet i vår satsning Ät dig pigg och glad som pågår på alla folktandvårdskliniker i länet.

Satsningen har tre budskap:

  • Ät på regelbundna tider
  • Ät mer frukt och mindre sötsaker
  • Drick mindre läsk

Ät dig pigg och glad

Barn och unga kan behöva hjälp för att lyckas äta på regelbundna tider. Bra ordning på måltiderna ger jämnare blodsockernivå, bättre skolresultat och minskar risken för hål i tänderna. 

Känner du dig laddad eller urladdad?

Att äta regelbundet har en god effekt på blodsocker, näringsintag och vikt. Det gör att du mår bra! Risken för hål i tänderna minskar.

Undvik att småäta

Det är viktigt att mellanmålen både har rätt innehåll och äts på regelbundna tider. Särskilt för barn, som ibland kan reagera väldigt starkt på hunger.

Vänd på vanorna

Några bra regler:

  • Ät färdigt i lugn takt.
  • Låt sedan munnen och magen vila från allt annat än vatten i ungefär 3 timmar.
  • Skilj på vardagsvanor och helgvanor.

Material

Frukt gör dig glad

Välj bort det söta

Barn och ungdomar får i sig hälften så mycket frukt och grönt som rekommenderas och många äter godis, bullar, kex och dricker söta drycker varje dag. Barn och ungdomar behöver mat av bra kvalitet för att växa och må bra. Godis gör att barn äter sämre och innehåller inget som de behöver. 

För en 2-åring är en kanelbulle och en glass det maximala under en hel vecka, om de också ska få plats med näringsriktig mat.
 
Att äta för mycket sötsaker kan leda till övervikt. Bland 4-åringar i Västerbotten har förekomsten av övervikt och fetma minskat sedan 2009. Idag har cirka 13% av länets 4-åringar övervikt eller fetma.

Fem om dagen

Barn under fyra år bör äta frukt och grönsaker varje dag, gärna vid varje måltid. Äldre barn bör tänka ”fem om dagen”, det vill säga sammanlagt fem frukter och grönsaker. Till exempel tre frukter, eller motsvarande mängd bär, och två rejäla nävar grönsaker, till exempel morot, majs, broccoli eller vitkål.
 
Frukt och grönsaker innehåller vitaminer och mineraler, precis sådant som växande barn behöver. Om ditt barn lär sig att äta frukt och grönt tidigt så fortsätter den vanan även senare i livet. Därför är det extra viktigt att du hjälper ditt barn att få sunda vanor redan som liten. 

Vänd på vanorna

Prova att halvera mängden sötsaker och fördubbla mängden frukt och grönsaker. Börja med en extra frukt eller lite mer grönsaker till maten. När det gäller sötsaker är ”lördagsgodis” ett bra knep för att inte äta så mycket och så ofta. Då kan ditt barn njuta av godis i lagom mängd. De här två förändringarna skulle vara väldigt bra för ditt barns hälsa.

Material

Läsk gör dig sur

Generellt är det fler som dricker vatten och färre som dricker läsk och saft än för 15 år sedan vilket är positivt. Även mjölkdrickandet minskar.

Läsk gör dig sur

Det sura (ph-värdet) i läsken ger frätskador på tänderna och det söta kan orsaka övervikt och allvarliga sjukdomar. Frätskadorna gör att emaljen på tänderna skadas och inte går att laga på samma sätt som vid karies.

Läsk kan göra dig fattig

Vi spenderar miljoner på läsk varje år istället för att dricka vatten eller mjölk, och läsk tär hårt på plånboken. Vi lägger omkring 3000 kr per person och år i Sverige på läsk och godis.