Hjälpmedel

Här finns information för förskrivare, publicerad av Hjälpmedel Västerbotten. Nyheter hittar du längre ned på sidan.

Hjälpmedel på 1177 Vårdguiden

Har du som privatperson frågor kring hjälpmedel?

Svar på vanliga frågor om hjälpmedel på 1177.se

Hjälpmedel Västerbotten Kundtjänst

Telefon:  090-785 93 65, vardagar 8.00‒12.00, 13.00‒16.00
E-post: hmv.kundtjanst@vll.se    
Fax: 090-13 26 93
Adress: Mariehemsvägen 14, 906 54 Umeå

Hjälpmedel Västerbotten Butik

Adress: Köksvägen 11, 901 89 Umeå
Öppettider: Vardagar 9.00-12.00, 13.00-16.00

 

Avvikande öppettider 2018

Hjälpmedel Västerbottens kundtjänst stänger kl 15.00: 
Dagen före midsommarafton 21 juni

Hjälpmedelsbutiken i Umeå är stängd:
Måndag 9 juli - söndag 5 augusti.

Sesam - inloggning  Logotyp för Sesam

Se Sesamdokument för behörighetsansökan och manualer     


Dokument att skriva ut till brukare


Säkerhetsmeddelanden och dokument

Säkerhetsmeddelande (samt åtgärd): Sorrento Duschpall/stol

Säkerhetsmeddelande: eldriven rullstol C500

Säkerhetsmeddelande: hygienhjälpmedel Aquatec Laguna Vip

Säkerhetsmeddelande: Rollator Futura

 

Hjälpmedelsavgifter VLL 2018 

Riksavtal utomlänsvård - inklusive anvisningar 

Vem får beställa reparation?

 
Nyheter 

  • Ökad arbetsbörda - risk för längre väntetider
    I höst börjar nya upphandlingar för manuella rullstolar och drivaggregat att gälla. Det innebär att vi just nu är inne i ett väldigt arbetsintensivt skede med båda produktområdena. Vi ber om förståelse för att våra väntetider för konsultationer inom dessa områden kan bli längre än vi önskar. För mer information, se vårt senaste nyhetsbrev.

  • Nytt beställningsunderlag samt uppdaterad sortimentsöversikt säng vuxen
    Nytt beställningsunderlag samt uppdaterad sortimentsöversikt för säng med tillbehör för vuxen finns nu att tillgå. Ni finner dokumenten under Hjälpmedelssortiment – Hem och hushåll. Beställningsunderlaget bifogas med kundordern i webSesam. För information om hur du bifogar dokument till ordrar i webSesam, se Sesamdokument på vår hemsida. Syftet med de nya dokumenten är att effektivisera processen för beställning och leverans av säng med tillbehör.

  • Utprovningsstöd - enkel steg för steg-beskrivning
    För att underlätta har vi nu gjort en kort beskrivning av vad som behöver göras, och i vilken ordning, för att du ska få utprovningsstöd. En steg för steg-beskrivning finns på Blankettstället, under "Underlag för utprovningsstöd".
     
  • Ny rutin för utprovningsstöd och SHB
    16 april börjar vi med den nya rutinen för utprovningsstöd och särskilt hjälpmedelsbeslut. Mer information finns att läsa via vårt nyhetsbrev.

  • Tekniskt fel "Övrig information" på kundorder i webSesam
    Efter den senaste uppgraderingen av sesam har ett tekniskt fel gällande rutan "Övrig information" på kundordrar upptäckts. Felet kommer troligtvis vara kvar till nästa release 22/5. Se utförlig beskrivning Här.

  • Nytt efter uppgradering av webSesam
    Torsdag 12/4 uppgraderades webSesam. För er förskrivare finns HÄR ett dokument med information om det som är nytt/förändringar som gjorts efter uppgraderingen.