Hjälpmedel

Här finns information för förskrivare, publicerad av Hjälpmedel Västerbotten. Nyheter hittar du längre ned på sidan.

Hjälpmedel på 1177 Vårdguiden

Har du som privatperson frågor kring hjälpmedel?

Svar på vanliga frågor om hjälpmedel på 1177.se

Hjälpmedel Västerbottens kundtjänst

Telefon:  090-785 93 65, vardagar 8.00‒12.00, 13.00‒16.00
E-post: hmv.kundtjanst@vll.se    
Fax: 090-13 26 93
Post: Mariehemsvägen 14, 906 54 Umeå

Avvikande öppettider 2018

Hjälpmedel Västerbottens kundtjänst stänger kl 15.00:
Valborgsmässoafton 30 april 
Dagen före midsommarafton 21 juni

Hjälpmedelsbutiken i Umeå är stängd:
Måndagen 30 april
Fredagen 11 maj

Sesam - inloggning  Logotyp för Sesam

Se Sesamdokument för behörighetsansökan och manualer     


Dokument att skriva ut till brukare


Säkerhetsmeddelanden och dokument

Säkerhetsmeddelande (samt åtgärd): Sorrento Duschpall/stol

Säkerhetsmeddelande: eldriven rullstol C500

Säkerhetsmeddelande: hygienhjälpmedel Aquatec Laguna Vip

Säkerhetsmeddelande: Rollator Futura

 

Hjälpmedelsavgifter VLL 2018 

Riksavtal utomlänsvård - inklusive anvisningar 

Vem får beställa reparation?

 
Nyheter 

  • Utprovningsstöd - enkel steg för steg-beskrivning
    För att underlätta har vi nu gjort en kort beskrivning av vad som behöver göras, och i vilken ordning, för att du ska få utprovningsstöd . Steg för steg-beskrivningen finns HÄR.
     
  • Ny rutin för utprovningsstöd och SHB
    16 april börjar vi med den nya rutinen för utprovningsstöd och särskilt hjälpmedelsbeslut. Mer information finns att läsa via vårt nyhetsbrev.

  • Tekniskt fel "Övrig information" på kundorder i webSesam
    Efter den senaste uppgraderingen av sesam har ett tekniskt fel gällande rutan "Övrig information" på kundordrar upptäckts. Felet kommer troligtvis vara kvar till nästa release 22/5. Se utförlig beskrivning Här.

  • Nytt efter uppgradering av webSesam
    Torsdag 12/4 uppgraderades webSesam. För er förskrivare finns HÄR ett dokument med information om det som är nytt/förändringar som gjorts efter uppgraderingen.

  • Förtydligande angående beställning av säng
    När ni lägger sängbeställning rekommenderar vi på HMV att ni alltid delar på beställningen av säng med tillbehör och madrass från övriga hjälpmedel. Leveransen kan försenas pga. att hjälpmedel inte finns på lager. Läs mer på sidan Sesamdokument (2017-09-01).