NYHETER 2018-04-13

"Digitalisering handlar om att ge våra patienter den bästa vården"

Digitala lösningar och innovationer är en viktig del för att klara morgondagens utmaningar för sjukvården. Där ligger Västerbottens läns regions arbete i framkant. Sara Lewerentz, digitaliserings- och teknikdirektör, arbetar för att ge de bästa förutsättningarna. En resa som bara börjat.

Sara Lewerentz
Sara Lewerentz, digitaliserings- och teknikdirektör vid Region Västerbotten. Foto: Jan Alfredsson/Region Västerbotten

– Nu kraftsamlar vi för att få effekt i vården. Målet 2020 är att innovationer och digitala hållbara lösningar ska vara en naturlig del av hälso- och sjukvården, säger Sara Lewerentz.

Digitalisering, som innebär tekniska lösningar och innovationer som stödjer invånare och patienter men även personal i det dagliga arbete, är en strategisk viktig fråga för regionen. Det nya verksamhetsområdet digitalisering och medicinsk teknik började i slutet av 2016 och innefattar Centrum för medicinsk teknik och strålningsfysik, e-hälsa och informatik.

Syftet är att samla verksamheter med många gemensamma beröringspunkter för att stärka den digitala utvecklingen. Men resan har bara börjat.

Tillsammans med hälso- och sjukvårdspersonal, beslutsfattare och invånare arbetar de med forskning, innovation, utveckling, förvaltning och utbildning.

– Jag och mina chefer försöker vara ute i verksamheten så mycket som möjligt för att kunna rikta förändringsarbetet rätt. Det är där som vårt arbete ska synas. Viljan inom organisationen kring digitalisering är stor och vårt mål är att kunna hjälpa dem med resurser och kunskap, säger Sara Lewerentz.

Invånarna nöjda med e-tjänster

Regionen har arbetat länge med att erbjuda olika sätt för patienter att ta del av sjukvården. Invånarna i Västerbotten är nöjda med de e-tjänster som regionen har idag. Enligt en undersökning av Svenskt Kvalitetsindex är länets invånare mycket nöjda och tjänsterna fick ett medelvärde på 88 utifrån en skala på mellan 1 till 100.

– Det är ett bra resultat. Nu vet vi hur nuläget ser ut. Nästa steg är att göra en mätning bland hälso- och sjukvårdspersonalen. Utifrån det kan vi sätta mål för framtiden. Lyckas vi öka användandet av e-tjänster kan det frigöra tid för vår personal som kan fokusera på de patienter som behöver träffa sjukvårdspersonal på plats. Det gäller att få en bra balans mellan teknik och människa, säger Sara Lewerentz.

Sex av tio medborgare kan tänka sig att använda en e-tjänst. Men enligt samma mätning använder bara två av tio tjänsterna.

– Idag vet inte invånarna vad som finns och vi berättar inte alltid om utbudet. Vi måste börja sälja in e-tjänsterna, säger Sara Lewerentz.

Nya förändringar för att möta framtiden

Under det år hon arbetat på regionen har en långsiktig strategi för verksamhetsområdet tagits fram. En ny ledningsgrupp har bildats där även konsulter utifrån deltar för att öka kunskapen inom området. Informatik-organisationen har omformats för att bli mer ändamålsenlig och sammanfogad med verksamheten. En ny it-chef och en e-hälsochef har anställts och chefsrekryteringar inom informatik pågår.

De digitala initiativ som funnits inom regionen har samlats och kartlagts för att undvika projekt med samma eller motstridiga mål och se till att de inte stannar som pilotprojekt utan kan nå ut och göra en skillnad för patienter.                      

– Det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet vad som kommer att hända. Vi måste utveckla både strukturer och kulturer för att skapa en receptiv och snabbrörlig organisation. Annars klarar vi inte av att möta de behov, krav och förväntningar som kommer, säger Sara Lewerentz.

Att förändringar tar tid vet Sara Lewerentz. Hon har tidigare arbetat med stora förändringsprocesser. Hon har erfarenhet av såväl privat industri som offentlig sektor och är noga med att alltid hålla ögonen på målet och att få medarbetare med sig.

– Digitalisering och vård ska inte vara separata spår. Vi är ett och har samma mål, att ge patienter den bästa vården, säger Sara Lewerentz.

 

Tillbaka till nyhetslistan