Matvanor och tandhälsa

Barn och unga behöver äta mat regelbundet för ett långt och friskt liv. Det är huvudbudskapet i vår satsning Ät dig pigg och glad som pågår på alla folktandvårdskliniker i länet.

Satsningen har tre budskap:

  • Ät på regelbundna tider
  • Ät mer frukt och mindre sötsaker
  • Drick mindre läsk

 

Ät dig pigg och glad

Barn och unga kan behöva hjälp för att lyckas äta på regelbundna tider. Bra ordning på måltiderna ger jämnare blodsockernivå, bättre skolresultat och minskar risken för hål i tänderna. 

Känner du dig laddad eller urladdad?

Att äta regelbundet har en god effekt på blodsocker, näringsintag och vikt. Det gör att du mår bra! Risken för hål i tänderna minskar.

Småätande gör dig slö

Det är viktigt att mellanmålen både har rätt innehåll och äts på bestämda tider. Särskilt för barn, som ibland kan reagera väldigt starkt på hunger.

Vänd på vanorna

Några bra regler:

  • Ät färdigt i lugn takt.
  • Låt sedan munnen och magen vila från allt annat än vatten i ungefär 3 timmar.
  • Skilj på vardagsvanor och helgvanor.

Material

 

Frukt gör dig glad

Godis gör barn sura

Bara vart femte barn får i sig så mycket frukt och grönt som kroppen behöver för att må bra. Många barn äter godis, bullar, kex och dricker söta drycker varje dag. Sockret gör att blodsockret åker berg och dalbana. Då blir ditt barn lättretlig och sur.

Välj bort det söta

Barn behöver mat av bra kvalitet för att växa. Godis gör att barn äter sämre och innehåller inget som barn behöver. Små magar har helt enkelt inte utrymme för både godis och mat.
 
För en 2-åring är en kanelbulle och en glass det maximala under en hel vecka, om de också ska få plats med näringsriktig mat.
 
Att äta sötsaker leder lätt till övervikt. Idag är vart femte barn i åldern 7-9 överviktigt. Med övervikt följer allvarliga sjukdomar, men även en risk för att få låg självkänsla och att bli retad.

Fem om dagen

Fem om dagenBarn under fyra år bör äta frukt och grönsaker varje dag, gärna vid varje måltid. Äldre barn bör tänka ”fem om dagen”, det vill säga sammanlagt fem frukter och grönsaker. Till exempel tre frukter, eller motsvarande mängd bär, och två rejäla nävar grönsaker, till exempel morot, majs, broccoli eller vitkål.
 
Frukt och grönsaker innehåller vitaminer och mineraler, precis sådant som växande barn behöver massor av. Om ditt barn lär sig att äta frukt och grönt tidigt så fortsätter den vanan även senare i livet. Därför är det extra viktigt att du hjälper ditt barn att få sunda vanor redan som liten. På sikt får barnet ett friskare och längre liv.

Vänd på vanorna

Prova att halvera mängden sötsaker och fördubbla mängden frukt och grönsaker. Börja med en extra frukt eller lite mer grönsaker till maten. När det gäller sötsaker är ”lördagsgodis” ett bra knep för att inte äta så mycket och så ofta. Då kan ditt barn njuta av godis i lagom mängd. De här två förändringarna skulle vara väldigt bra för ditt barns hälsa.

Material

 

Läsk gör dig sur

Barn och unga dricker läsk oftare, och i större mängder, än någonsin tidigare. Idag konsumerar vi svenskar vardera uppåt 100 liter läsk om året, men många barn och unga får i sig betydligt mer. På 15 år har läskdrickandet fördubblats medan mjölkdrickandet minskar.

Läsk gör dig sur

Det sura (ph-värdet) i läsken ger frätskador på tänderna och det söta orsakar övervikt och allvarliga sjukdomar. Frätskadorna gör att emaljen på tänderna kollapsar och inte går att laga på samma sätt som karies.

Läsk gör dig överviktig

Med läsken följer ofta ett sug efter chips och sötsaker men det ger inte din kropp vad den egentligen behöver. Förbränningen sjunker radikalt även vid måttligt läskdrickande. Det innebär att kroppen, i stället för att förbruka energin som du äter, lagrar den i form av fett. Och det blir ännu värre om du samtidigt äter pizza eller annan fet snabbmat.

Läsk gör dig fattig

Vi spenderar miljoner på läsk varje år istället för att dricka vatten eller mjölk, och läsk tär hårt på plånboken. Vi lägger omkring 2 700 kr per person och år i Sverige på läsk och godis.

Läsk gör dig sjuk

Tillsammans med dåliga matvanor blir du fetare än vad du mår bra av. Med övervikt kommer en rad följdsjukdomar, och risken ökar för att du ska dö för tidigt. Inte nog med att du sabbat för dig själv, du betalar också mycket pengar för att göra det.

Läsk gör dig gammal

En studie från Harvard 2010 visar att fosfor – ett mineral som finns i många läskedrycker – påskyndar åldrandet hos möss. Detsamma gäller för människor. Och du som ville vara evigt ung.

Källor:

Läsk gör dig skör

Tre glas om dagen kan ge upphov till benskörhet, enligt en studie från Tufts universitet i USA. Och du som ville träna kick-boxning tills du blir pensionär.

Källa:

Soft-Drinks And Bones

Läsk kan ge skrumplever

Flera studier har visat att risken för fettlever är kraftigt förhöjd hos läskdrickare. Risken att dö av skrumplever orsakad av socker är i dag större än av alkohol.