Frågor och svar

Varför kan jag inte logga in? Var hittar jag användarinstruktioner? Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag? Nedan hittar du svar på vanliga frågor om tandvårdssystemen.

När jag ska logga in får jag uppmaningen att installera NetID. Måste jag det?

För att kunna logga in och arbeta i IT-stödet måste du först ladda ner programvaran NetID till din dator. Detta görs endast vid första inloggningstillfället.

Jag har försökt installera NetID men det fungerar inte. Vad gör jag då?

Ta kontakt med den som hjälper dig i andra sammanhang då du har problem med datorer eller annan IT-teknik.

När jag ska logga in får jag uppmaningen att välja certifikat, vilket ska jag välja?

Om du ska logga in med e-tjänstekort som har SITHS-certifikat ska du välja det certifikat där det står "SITHS". Det gäller dig som arbetar inom folktandvården eller dig som skaffat ditt kort via Svensk e-identitet AB.

Jag får meddelande om att användaren inte hittades.

Du är förmodligen inte upplagd i IT-stödets behörighetssystem, vilket krävs för att kunna logga in. Kontakta landstinget, tandvårdsenheten på telefon 090-785 71 95.

Certifikatet visas inte i dialogrutan vid inloggning.

Det kan bero på att kortet inte är rätt insatt i kortläsaren eller att kortläsaren inte fungerar. Det kan också bero på att du inte laddat ned kortläsarfilen som finns då du loggar in.

Jag har glömt lösenordet till mitt kort, vad gör jag?

Kontakta i första hand din kortleverantör eller din lokala IT-support som hanterar kort för din organisation.

Jag är ny användare och arbetar på Folktandvården, hur får jag behörighet till systemet?

Vanligen är det receptionist och/eller arbetsledare som behöver tillgång till IT-stödet. Kontakta din arbetsledare som sköter kontakten med landstinget och beställer behörighet till nya användare. 

Var finns användarinstruktioner till IT-stödet?

Användarhandledning och manualer som kan skrivas ut hittar du där du loggar in i IT-stödet.

Jag är upplagd i systemet med rätt behörighet men kan ändå inte logga in?

När du förvissat dig om att kort och kortläsare fungerar kan du prova att ta bort "cookies" och stänga alla fönster i webbläsaren. Starta därefter om webbläsaren. Kontakta den som har IT-ansvar på din arbetsplats om du behöver hjälp.