Hjälpmedel

Här finns information för förskrivare från Hjälpmedel Västerbotten. Nyheter hittar du längre ned på sidan.

Hjälpmedel på 1177 Vårdguiden

Har du som privatperson frågor kring hjälpmedel?

Svar på vanliga frågor om hjälpmedel på 1177.se

Hjälpmedel Västerbottens kundtjänst

  • Telefon:  090-785 93 65, vardagar 8.00‒12.00, 13.00‒16.00
  • E-post: hmv.kundtjanst@vll.se    
  • Fax: 090-13 26 93
  • Post: Mariehemsvägen 14, 906 54 Umeå

Sesam - inloggning  Logotyp för Sesam

Se Sesamdokument för behörighetsansökan och manualer     

Dokument att skriva ut till brukare

Säkerhetsmeddelanden och dokument

Nyheter 

  • Nytt sortiment positioneringskuddar
    Finns under hjälpmedelssortiment Behandling. Förskrivningsinformation finns i Hjälpmedelshandboken.
  • Under hösten 2017 kan det uppstå längre väntetider än önskvärt
    På tjänster av hjälpmedelskonsulenter och hjälpmedelstekniker.
    Vi arbetar så snabbt vi kan och hoppas att ni har förståelse för de dröjsmål som kan uppstå.
    Vi uppskattar om ni hjälper oss genom god framförhållning i de ärenden där det är möjligt.

  • Förtydligande angående beställning av säng
    När ni lägger sängbeställning rekommenderar vi på HMV att ni alltid delar på beställningen av säng med tillbehör och madrass från övriga hjälpmedel. Leveransen kan försenas pga. att hjälpmedel inte finns på lager. Läs mer på sidan Sesamdokument (170901)

  • Hjälpmedelsbutiken slutar ta emot kontanter 1/9
    Den främsta orsaken till förändringen är att det blir säkrare för personalen i butiken. Som tidigare går det bra att betala med kort eller via faktura.

  • Nytt sätt att beställa justering, montering och anpassning kopplat till ny kundorder
    Fältet Övrig information ska INTE längre användas till detta, istället används den nya arbetsordertypen "Arbetsorder kopplad till kundorder". Läs mer på sidan Sesamdokument (2017-05-29) 
     
  • Ny instruktion för att beställa hämtning via Bussgods
    Du hittar den nya instruktionen på sidan Leveranser och återlämning