Smart träning på arbets- och miljömedicin

På arbets- och miljömedicin vid Norrlands universitetssjukhus har medarbetarna fått varsitt gummiband för att kunna styrketräna på kontoret. Sex minuters gummibandsträning dagligen räcker för att nå positiva hälsoeffekter.

Smart träning på arbets- och miljömedicin
Sex minuters gummibandsträning dagligen räcker för att nå positiva hälsoeffekter.

– Testa gärna träningen på din egen arbetsplats, säger Gunilla Dahlgren, belastningsergonom på arbets- och miljömedicin, som tillsammans med sin kollega Charlotte Lewis har initierat ”smart träning för stillasittare” på sitt eget jobb.

Instruerande film

Gunilla Dahlgren och Charlotte Lewis har gjort en kortfilm, ett bildspel och ett övningsprogram som visar varför träningen är så bra och hur den går till.

  

Avdelningschef Lars Modig och ST-läkare Maria Öhrn på samma avdelning medverkar också och visar hur övningarna utförs i praktiken.

Film, bildspel och träningsprogram får användas av alla som önskar, lovar Gunilla och Charlotte, som gärna ser att fler enheter i Västerbottens län landsting testar den här enkla men ack så effektiva formen av träning.

Motvikt till stillasittande

Det är ett välkänt faktum att stillasittande på jobbet försämrar vår hälsa. Så för att förbättra den egna personalens hälsa och ha roligt tillsammans drog Charlotte Lewis och Gunilla Dahlgren igång gummibandsträningen.

Den är enkel, tidseffektiv och billig. Det enda som behövs är ett träningsprogram, ett gummiband och ett dörrstopp – sen är det bara att köra igång.

Så här gör man

Gummibanden finns i olika färger och motstånd så man kan hitta ett som passar en själv, och det fästes i en dörr med en dörrstopp. Träningsprogrammet har fem övningar för övre delen av kroppen, och de utförs under sex minuter, cirka tio gånger tre repetitioner.

Bästa effekten är att träna dagligen, men det är såklart bättre att göra övningarna en gång per vecka än inte alls. Det finns också två bonusövningar för benen för den som önskar.

Tränar när energin tryter

På arbets- och miljömedicin har personalen kommit överens om att köra gemensam gummibandsträning i korridoren på eftermiddagar när många är som tröttast, eller så tränar man själv på sitt kontor när det passar ens eget schema.

Ett tips är att sätta en varningslapp på dörren under träningen så att ingen råkar öppna den, så att gummibandet sprätter iväg.

Både före start och efter avslutning fylls webbformulär i så att resultatet kan utvärderas.

Fakta: Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är arbetsplatsen en viktig arena för fysisk aktivitet. En publikation från WHO 2008 visar att fysiskt inaktiva medarbetare har tjugo dagar högre frånvaro under en fyraårsperiod jämfört med fysiskt aktiva medarbetare. Även lite styrketräning ger effekt – det räcker med sex minuter per dag, visar Sjögren 2006 och Dalager 2016.

Tillbaka till nyhetslistan