Inför ditt besök

Nedan får du några goda råd och praktiska upplysningar inför ditt besök på Norrlands universitetssjukhus. Information om din behandling får du på din mottagning.

Om du vill kan du ta med en anhörig eller närstående. Förbered dig gärna genom att skriva upp frågor och funderingar.

 

Kom ihåg att ta med

  • kallelsen du fått hemskickad
  • patientkort
  • eventuellt högkostnadskort (frikort)
  • recept och lista på eventuella mediciner.

 

Behöver du hjälp med att ordna resan till sjukhuset? Kontakta Reseservice, telefon 0771-25 10 20.

OBS! Ta inte med värdesaker och större penningsummor till sjukhuset.

 

Betala med kort eller faktura

Du betalar med kort eller avgiftsfri faktura för besök vid landstingets vårdenheter. Om inget av de alternativen fungerar finns möjlighet att betala med kontanter.

 

Läs mer om patientavgifter på www.1177.se/vasterbotten.
 

Information

Innanför huvudentrén i centralhallen finns en informationsdisk där du kan få hjälp med frågor som t ex hur du hittar inom sjukhuset. Öppettider i informationsdisken: Vardagar 07.00-16.00

 

Öppettider entréer

Huvudentréer: kl 06.00-22.00

Akutmottagningen: Öppet dygnet runt, alla dagar i veckan. Receptionen är öppen mellan kl 07.00-22.00. Dörrarna låses dock nattetid. Vid besök nattetid, ring på porttelefonen vid dörren så öppnar personalen åt dig.

Informationsdisken: Vardagar kl 07.00-16.00

 

Service i anslutning till centralhallen

I anslutning till centralhallen i sjukhuset finns uttagsautomat, apotek, reseservice, frisör, bibliotek, sjukhuskyrka samt en blomster- och presentbutik. Här finns också en restaurang/kafeteria, en kaffebar och en kioskbutik där du kan handla tidningar, godis, frukt och lättare mat m.m.

 

Utanför centralhallen finns en taxistation och en bussterminal, där lokalbussar, sambulans och vissa långfärdsbussar avgår.

 

Restauranger/Kafeterior

I sjukhusets centralhall erbjuder restaurang/kafeteria Torget mat och fikabröd. I centralhallen finns också kaffebaren Kahls. På patienthotellet Björken finns en restaurang med både lunch- och middagsservering. Vid sjukhusets södra entré finns Café Kristallen som serverar mat och fikabröd. Kafeteria finns även på nionde våningen i Dallashuset (tandläkarhögskolan). 

 

Rökfritt

Norrlands universitetssjukhus är rökfritt. Om du kan, avstå gärna från att röka under din sjukhusvistelse. Till inneliggande patienter kan vi erbjuda nikotinersättningsmedel. Rökning är endast tillåten utomhus vid anvisad rökplats och inte vid entréerna. Många med astma eller överkänsliga luftvägar får förvärrade besvär om de utsätts för rök. Rökdoft i kläder och hår kan vara irriterande för känsliga personer. Läs mer i broschyren Tobaksfritt landsting, Norrlands universitetssjukhus, via nedladdningsboxen till höger.

 

Parfymfritt

Tänk på att många människor är allergiska eller har astma och därför är känsliga mot starka dofter. Undvik därför starka dofter såsom parfym, rakvatten, kroppslotion och hårvårdsprodukter vid ditt besök på Norrlands universitetssjukhus.

 

Tolk

Den som inte förstår svenska, har hörselhandikapp eller är dövblind, har rätt att få hjälp av tolk. Om det gäller en dövblind eller hörselhandikappad patient ringer man tolkcentralen på 090-785 74 60. För tolkning till annat språk, ta kontakt med den avdelning som du ska besöka, så beställer de tolkservice.

 

Sjukresor

Landstinget ersätter delar av den kostnad du har vid resa till och från hälso- och sjukvård enligt Allmänna försäkringslagen. Vid sjukresa betalar du en egenavgift som är densamma oberoende av diagnos och var du bor i länet. Behöver du hjälp med att ordna resan till sjukhuset? Kontakta Reseservice, telefon 0771-25 10 20. Mer information om sjukresor hittar du på 1177.se/vasterbotten

Tyck till om innehållet

  1. Vi tar tacksamt emot tips som kan hjälpa oss att hålla landstingets webbplats korrekt och uppdaterad!
  2. Webbredaktionen kan inte besvara patientrelaterade frågor. Kontakta istället aktuell mottagning eller hälsocentral eller ring sjukvårdsrådgivning på telefon 1177.
  3. Ange gärna din e-postadress så att vi kan kontakta dig, om behov uppstår.
  4. Ärende:
  5. Meddelande till webbredaktionen:
  6. Namn:
  7. E-post:
  8. För att skicka in din synpunkt,
    skriv summan av 4+1 =
  9.   


Senast uppdaterad: 2014-01-13