Rörelse för barn och ungdomar

På vilket sätt barnet rör sig spelar inte så stor roll, huvudsaken är att rörelse är en naturlig del av vardagen. Att röra sig måste också kännas roligt för annars finns risken att barnet tröttnar.

 

Rörelse i  vardagen
Barn har ett stort behov av att röra sig och vi vuxna kan stimulera barnet till rörelse genom att till exempel delta i leken/aktiviteten. En sådan enkel sak som en stunds lek och rörelse kan göra barnet både lugnare och gladare. Genom att låta barnet promenera och cykla till skola och aktiviteter grundläggs tidigt hälsosamma vanor.

 

Barns utveckling
Att röra sig är också viktigt för ett barns utveckling. Det påverkar barnets hälsa på flera sätt, till exempel blir skelettet och muskler starkare och balans och rörelsemönster utvecklas på ett positivt sätt. För att inte tala om ork och koncentration. Hur lätt är det att sitta still och koncentrera sig när man har ”spring i benen”? Koncentrationsförmåga och inlärning påverkas av motorikutvecklingen. Därför är rörelse viktigt också för skolarbetet.

 

Små barn
För yngre barn är olika typer av lekar ett utmärkt sätt att röra på sig. Genom rörelselekar lär barnet känna sin kropp. Uppmuntra och stimulera barnets naturliga rörelseglädje genom att låta barnet vara ute och leka varje dag, gärna ute i naturen, och få prova många olika aktiviteter. Uppmuntra barnet att gå själv så mycket som möjligt - även om det tar längre tid.
Vissa komplexa färdigheter som att cykla, simma, eller åka skridskor är oerhört mycket enklare att lära in jämfört med senare i livet.

Genom att klä barnet i oömma kläder och skor kan barnet leka ute i olika väder, rulla runt, klättra, hoppa och springa så mycket som möjligt. Något enkelt som en pinne, boll, vatten eller snö kan göra leken ännu roligare. Förskolebarn bör aldrig sitta stilla mer än en timme i taget och TV-tiden begränsas till en timme/dag.

 

Tonåringar
Tonåren är förknippad med särskilt stor risk för att utveckla inaktiva vanor som att fastna framför TV- eller datorskärmen. Att bryta stillasittandet varje timme är av största vikt för att undvika framtida sjukdom och kan ej ersättas med några träningspass i veckan. Flickor är mindre aktiva än pojkar och den fysiska aktivitetsgraden minskar från cirka 11–12 års ålder. ”Skärmtid” av olika slag ger mindre tid över till annat, bland annat till spontan fysisk aktivitet. Ett sätt att stimulera till rörelse kan vara att låta en skärmtimme ”kosta” en rörelsetimme.

 

Rekommendation
Minst 60 minuter fysisk aktivitet varje dag rekommenderas. Både måttlig och hård aktivitet bör inkluderas och kan delas upp i flera kortare pass under dagen. Aktiviteterna bör vara så allsidiga som möjligt, och som sagt, inte minst bör de vara roliga.


Intresserad av att läsa mer?
http://www.fyss.se/
http://www.folkhalsoguiden.se/

 

Tyck till om innehållet

  1. Vi tar tacksamt emot tips som kan hjälpa oss att hålla landstingets webbplats korrekt och uppdaterad!
  2. Webbredaktionen kan inte besvara patientrelaterade frågor. Kontakta istället aktuell mottagning eller hälsocentral eller ring sjukvårdsrådgivning på telefon 1177.
  3. Ange gärna din e-postadress så att vi kan kontakta dig, om behov uppstår.
  4. Ärende:
  5. Meddelande till webbredaktionen:
  6. Namn:
  7. E-post:
  8. För att skicka in din synpunkt,
    skriv summan av 4+1 =
  9.   


Senast uppdaterad: 2013-11-11